BUKU : Laki Aku Negro , Kau peduli APA?

Assalamualaikum....
Lama dh tak beri review buku.. Ini sebab tuan blog ni kena penyakit malas.. Penyakit ni x ubat.. Haha...
Yang penting membaca mesti sokmoo.... Al-Quran tak leh ditinggalkan.. Sikit x apa.asalkan berterusan...ustaz kata kena istiqamah... Bkn pandai ucap Jee.
" Beristiqamah hingga kemenangan " ... Tp kita tak nak memenangkan diri kita...huhu..

Ok laa..kali ni nk bagi review satu buku ..semangat lepas balik PBAKL 2016 kat MAEPS ,Serdang... Situ pun ada cerita... Cerita musafir yg menguji kesabaran..lps ni lh cerita..  Tu pun kalau dtg rajin...

Judul Buku : LAKI AKU NEGRO.. Kau Peduli Apa?
Pengarang:Dr Hayya Bilal (bkn phd beli)
Mukasurat:
Tahun/ cetakan: pertama,2016
Penerbit: Puteh Press
Harga: RM 15 

Ok buku ni aku beli kt Penerbit Harakah  dlm PBAKL .. Rm 10 je..

Sinopsis kulit buku  (Blh tgk kt gambar tu deh..)


Masa tgk tajuk tu ...ak pelik jgk.. Btul ke penulis nikah ngan negro.. Dlm hati aku pun terdetik jgk mcm x lelaki Melayu..haha.... Tp lepas baca buku ni.. Semua tu sebenarnya soalan yg sgt stereotaip.. 
Bg aku rasanya buku ni blh letak dlm kategori Travelog kot... Ikut laa apa genre pun...kisah benar ni wehh...
Dlm buku ni Dr hayya bilal menceritakan detik2 perkenalan dgn lelaki negro..(dlm buku ni marah sebut negro sbnrnya) ... Menarik ....
Yang paling besar apabila beliau dapat memecahkan pemikiran kita bahawa negro ni x seperti yg kita sangkakan...dan Africa adalah tempat yg sangat menarik...ini buatkan aku rasa nk ke sana jugak..
Penulis jugak cerita kan sedikit penentangan dan pandangan2 masyarakat terhadap beliau dan anak2 beliau..blh menitis air mata tau...
Aku habiskan buku ni suku drpd pjalan pulang aku..makna nya dlm masa bbrapa jam sahaja blh habis.. Dan penulisan beliau sgt mudah.. Menarik pembaca sehingga ke akhir.. Maklumlah doctor phd..bkn beli..haha..

Beberapa isi penting blh dijadikan kayu ukur dlm buku ini...

Bg aku buku ni blh dijadikan teladan utk wanita memilih pasangan hidup , bkn lh putih itu melambangkan kebahagiaan sebuah perkahwinan... Tp taqwa...sgt penting..
Bg aku Islam ni duk dimana2 pun mudah... Beramal dgn Islam sebenar buat hidup kita jd teratur..walaupun berlainan bangsa... 

Ni laa panduan utk cik abang...cik kak..yg nk cari pasangan hidup... AGAMA no1... Dlm buku ni ada jawapannya.. 
.
Jgn meletakkan tembok dlm pemikiran kita..kalau Gini..mesti begini...tu  pemikiran lama...kena kaji dan fahami apa yg sebenarnya...matematik blh laa nk logik2...

Ok laa sstakat tu je dulu... Rasa nk baca review ni...baca laa..x nak sudah..

lagi review dr blog lain..
http://kimchaa.blogspot.my/2016/04/review-buku-laki-aku-negro-kau-peduli.html


KubahHijau

Post a Comment

0 Comments

"; var FstickyWork = stickyWork.replace(/(\r\n|\n|\r)/gm," "); if ( FstickyWork === "yes" ) { $(document).ready(function(){$("#header-navigation").sticky({topSpacing:0});}); } //]]>