Ebook : Ngaji Bid'ah dari ulama salaf

8. Ngaji Bid'ah dari ulama salaf (Ebook)
Author:Forum penulis santri
Genre :non-fiction - agama
Publisher: santri. net
Rating :4
Pages:48
Date Read:14 Jan 2018
Review :
Ebook pertama yang dihabiskan kan tahun ini. Ebook yang saya download secara percuma di https://t.me/ebook_ilmiah_tarbawi
para penulis menerangkan pandangan dan definisi mengenai bidaah, yang menjadi polemik di sesetengah tempat, disebabkan pemahaman definisi ini lah yang menjadi satu pertentangan di kalangan sarjana hari ini. penulis membawakan pandangan ulama2 mazhab yang empat, dan juga dari luar mazhab. 
Ulama2 kebayakan membahagikan bidaah kepada 2 atau 5 bahagian. jika diperhatikan pemahaman pengkelasan bidaah ini lebih kurang sama sahaja.. tetapi pemahaman mengenainya perlu diperincikan. Apa yang menarik ialah disebut kan oleh imam Al-Qarafi. ia memperincikan dengan contoh2 dalam pembahagian nya.
Apa yang saya tidak bersetuju dengan penulisan ini ialah apabila ia mengkelaskan ulama kontemporari di luar mazhab. dan seperti menolak definisi bidaah imam mazhab,. jika dibaca kalam yang dinukilkan ia tiada penentangan dengan ulama mazhab terdahulu.

wallahua'lam.

Post a Comment

0 Comments

"; var FstickyWork = stickyWork.replace(/(\r\n|\n|\r)/gm," "); if ( FstickyWork === "yes" ) { $(document).ready(function(){$("#header-navigation").sticky({topSpacing:0});}); } //]]>