Buku : Frankenstein

36. Frankenstein - edisi bahasa melayu 

Author: Mary wallstonecraf shelly 

Genre : fiction 

Publisher: penerbit X 

Rating : 4.5

Pages:386

Date Read: 20 - 30 mei 2018

Review :

Buku ini mengisahkan mengenai penceritaan victor frankenstain kepada wolton yang belayar dan menemui Frankenstain di atas ais. Wolton pula menceritakan kisah ini dalam surat kpd kakaknya margaret.

Frankenstain seorang yg suka mengkaji dan obses dgn sains sehingga ia mencipta satu makhluk yg hidup spt manusia. Tetapi akibat buruknya sgt bsr sehingga mengorbankn seluruh ahli keluarga beliau.

Kisah ini penuh pengajaran dan kemanuisan bukan sekadar fiksyen semata2, antara yg boleh diambil pengajaran.. Manusia tidak boleh mengambil urusan tuhan, manusia juga tidak boleh memenuhi hasrat manusia lain,.. Persekitaran dan tekanan perasaan boleh menyebabkn seorang manusia menjadi jahat.. Dalam kehidupan ini mesti ada penyesalan pada akhirnya... Rupa adalah suatu yang menjadi ukuran dlam kehidupan dunia..


Pada awalnya saya menyangka buku ini hnyalh fiksyen tentang seorang yg gila akan ciptaan nya shj.. Ttp gaya penceritaan dan kemanusian dlm buku ini sgt menarik.


Sekian. 


Post a Comment

0 Comments

"; var FstickyWork = stickyWork.replace(/(\r\n|\n|\r)/gm," "); if ( FstickyWork === "yes" ) { $(document).ready(function(){$("#header-navigation").sticky({topSpacing:0});}); } //]]>