Buku : Bosnia- Herzegovina, konflik 1875-1878 dan reaksi kuasa - kuasa besar




3/2019 Bosnia- Herzegovina, konflik 1875-1878 dan reaksi kuasa - kuasa besar
Author: Azlizan Mat Enh
Genre :  non-fiction - geopolitik
Publisher: dbp
Rating : 4
Pages: 139
Date Read: 2 feb 2019 - 7 feb 2019
Review :
Bosnia ketika ini dikuasai oleh kerajaan uthmaniah, beberapa kuasa besar ketika itu russia dan britain amat berhajat dengan kerajaan uthmaniah untuk menggunakan beberapa kemudahan seperti laut hitam dsbg.
Akibat beberapa krisis yang berlaku semua kuasa luar tidak dapat akses kepada kemudahan ini,kuasa2 besar ini mula memainkan peranan supaya kerajaan uthmaniah bergoncang.
Pihak Serbia yang memulakan pemberontakan dengan membawa masuk senjata serta menghasut org Kristian supaya membenci kerajaan ustmaniah dan mereka memulakan pergaduhan dengan orang islam. Keadaan ini diambil peluang oleh russia dan mencetuskan pemberontakan besaran dengan membakar gereja masjid dan rumah, Memaksa penduduk Bosnia keluar ke negara lain. Sehinggalah terjadi perang antara kerajaan uthmaniah dan Serbia,  Serbia mendapat jaminan daripada russia dan mencetuskan perjanjian San stefano yang memberi keuntungan kepada russia, tetapi dibantah oleh britain serta kuasa besar Eropah,sehinggalh termeterai perjanjian Berlin yang mengurangkan kuasa kerajaan uthmaniah di Eropah dan beberapa wilayah jatuh ke tangan kuasa besar Eropah ia menyebabkan 5juta umat islam berada dalam pemerintahan baru dibawah Kristian.
kerajaan uthmaniah masih memegang pemerintahan Bosnia Herzegovina tetapi ianya tidak kembali aman hanyalah sekadar bertahan. Pemberontakan bukan lah atas dasar kelemahan polisi kerajaan uthmaniah tetapi campur tangan pihak luar yang tidak senang dengan pemerintahan syariat islam yang dilaksanakan.
*begitulah keadaan umat islam sepanjang zaman, sentiasa di intai musuh untuk dihapuskan, hanyalah dengan propaganda kecil ia boleh menjadi satu perang yang menyebabkan penderitaan yang panjang.
*buku ini dipinjam di perpustakaan negeri Terengganu
Wallahua'lam 

Post a Comment

0 Comments

"; var FstickyWork = stickyWork.replace(/(\r\n|\n|\r)/gm," "); if ( FstickyWork === "yes" ) { $(document).ready(function(){$("#header-navigation").sticky({topSpacing:0});}); } //]]>