Berikut adalah 29 jenis kitab hadis:
1. Jami’/ jawami’
2. Sunan/ ahkam
3. Mathani/ musnad
4. Ma’ajim/ mu’jam
5. Masyikhat
6. Ajza’/ rasail
7. Arbainat
8. Afrad dan Gharaaib
9. Mustadrak
10. Mustakhraj
11. ’Ilal
12. Atraf
13. Tarajim
14. Ta’aliq
15. Taghrib wa tarhib
16. Mursalsalat
17. Tsulasiyyat
18. Al-amali
19. Zawaid
20. Al-Mukhtasarat
21. Takharij
22. Syarhul atsar
23. Asbab nuzul hadis
24. At-tartib
25. At-Ta’liq
26. Al-Mawdhuat
27. Al-ma’thurat
28. An-Nasikh wal Mansukh
29. Mutasyabih/ Musykil hadis
KETERANGAN TENTANG KITAB-KITAB HADIS
1) JAMI' ATAU JAWAMI'
Untuk dipanggil sesebuah kitab hadis sebagai Jami’ sebuah kitab hendaklah mengandungi sekurang-kurangnya lapan bidang iaitu aqidah, ahkam, riqaq, adab, tafsir, tarikh dan sirah, fitan dan manaqib.
Antara kitab-kitab hadis yang termasuk dalam kategori ini ialah Sahih al-Bukhari, Sahih Muslim, Jami’ al-Tirmizi, Misykat al-Masabih, Jami Suyfan al-Thauri, Jami Abdul Razzaq bin Hammam al-Sanani, Jami’ al-Darimi, dan lain-lain.
Tentang kitab Sahih Muslim terdapat pertikaian di mana jumhur ulama mengatakan ianya termasuk kitab Jami’ namun sebahagian yang lain menyatakan tidak kerana hadis-hadis tafsir di dalam kitabnya terlalu sedikit.
Nota: Di kalangan ulama ada yang menyusun hadis-hadis dalam bidang-bidang ini secara berasingan.
Antaranya ialah:
a. Aqaid (akidah): Contohnya: Kitab al-Tauhid karangan Abu Bakar Ibn Abi Khuzaimah, Kitab al-Asma wa al-Sifat oleh al-Baihaqi
b. Ahkam: Kitab hadis hukum yang disusun seperti dalam kitab-kitab fiqh seperti Bulugh maram dan Umdatul ahkam.
c. Riqaq (raqaaiq): dinamakan juga sebagai Ilmu al-Suluk wa al-Zuhd iaitu menyebut tentang peringatan di hari akhirat dan azab kubur yang akan melembutkan hati sesiapa yang mendengarnya dan menjadikannya seorang yang zuhud. Contohnya: Kitab Zuhud oleh Abdullah Ibn Mubarak, Imam Ahmad
d. Adab: Adab sopan, adab tidur, adab solat, adab makan dan sebagainya. Contohnya kitab al-Adab al-Mufrad oleh al-Bukhari dan Kitab Syamail oleh Tirmizi
e. Tafsir: Hadis-hadis yang mentafsirkan al-Quran.
Contohnya kitab Tafsir ibn Mardawaih, ibn Jarir at-Tabari, Tafsir al-Dailami dan Tafsir Jalalain
f. Tarikh (Sejarah) iannya terbahagi kepada dua jenis:
i- Sejarah tentang kejadian alam (bada’ al-khalq) seperti kejadian langit dan bumi,syurga,neraka,jin,syaitan, malaikat dan sebagainya
ii- Sejarah tentang kehidupan Rasulullah s.a.w. dan para sahabat seperti Sirah Ibn Hisyam, Sirah Mulla Umar dan sebagainya.
g. Fitan iaitu fitnah-fitnah yang muncul di akhir zaman bermula selepas kewafatan Rasulullah s.a.w. Contohnya, kitab Muin bin Hammad (guru al-Bukhari) tentang Dajjal, turunnya nabi Isa a.s., kemunculan Imam Mahdi, dan sebagainya. Beliau telah mencampuradukkan antara yang sahih dan tidak sahih.
h. Manaqib (tentang kelebihan seseorang seperti Abu Bakar, Umar, Uthman,dan Ali, tabi’in, ahlul bait, isteri-isteri Rasulullah s.a.w., Nawasib dan sebagainya) contohnya, al-Riyadh al-Nadhirah Fi Manaqib al-Asyarah oleh Muhib al-Tabari, Zakhair al-Uqba Fi Manaqib Zawi al-Qurba dan lain-lain. (i)
2) AL-SUNAN DAN AL-AHKAM
Ianya disusun mengikut tertib fiqh yang bermula dengan bab thaharah, sembahyang dan seterusnya. Walaubagaimanapun di dalam sunan sendiri ianya tidak hanya memuatkan tentang hukum-hakam tetapi ada juga perkara-perkara lain yang dibincangkan.
Contoh kitab-kitab yang termasuk dalam kategori ini ialah: Sunan al-Nasai’e, Jami` al-Tarmizi, Sunan Ibn Majah, Sunan Abi Dawud, Sunan al-Daruqutni, Sunan Abi Ali bin al-Sakan dan lain-lain.
3) MASANID DAN MUSNAD
Penulisan Musnad bermaksud menyusun hadis-hadis mengikut nama-nama sahabat.
Antara cara penyusunan musnad:
a. memuatkan hadis-hadis tentang 10 orang sahabat yang dijamin masuk syurga, atau tentang khalifah yang empat.
b. mengikut siapa yang lebih dahulu yang memeluk Islam.
c. dengan melihat siapakah ahli Badar / Hudaibiah dahulu.
d. dengan melihat siapakah yang memeluk Islam terlebih dahulu ketika Pembukaan Mekah.
e. dengan melihat lelaki dahulu perlu diutamakan. Tetapi dari kalangan wanita pula isteri-isteri nabi diutamakan terlebih dahulu.
f. atau dengan melihat jenis qabilah (qabilah bani Hasyim didahulukan).
Contohnya, Imam Ahmad yang menulis musnad telah mendahulukan hadis-hadis Abu Bakar daripada hadis-hadis sahabat yang lain.
Di dalam musnad biasanya taraf hadis tidak diambil kira. Ia cuma mengumpulkan sebanyak mungkin hadis-hadis yang menerangkan tentang sesuatu perkara. Namun begitu musnad yang paling sahih adalah Musnad Ahmad kerana beliau telah menyaring hadis-hadisnya. Kebanyakan ulama salaf menulis hadis-hadis dalam bentuk musnad (ii).
4- MA'AJIM DAN MU'JAM
Mu’jam pula disusun mengikut tertib huruf ejaan, atau mengikut
susunan nama guru-guru mereka. Nama guru-guru mereka pula disusun samada
mengikut ejaan nama atau kelebihan mereka.
Mu’jam juga hanya mengumpulkan hadis-hadis nabi s.a.w. tanpa melihat taraf hadis-hadisnya.
Contoh kitab-kitab mu’jam ialah Mu’jam Tabrani, Mu’jam kabir, Mu’jam
as-Sayuti, dan Mu’jam as-Saghrir, Mu’jam Abi Bakr, ibn Mubarak, dan
sebagainya.
Kitab rijal yang mengumpulkan orang-orang yang tersebut dalam
meriwayatkan hadis-hadis nabi s.a.w. mengikut ejaan bersama dengan
kuniyyahnya. Ini semua adalah untuk memastikan kesahihan sesebuah hadis.
5- MASYIKHAT
Di dalam penulisan masyikhat, hadis-hadis dikumpul dari seorang
syeikh sama ada dia mengumpulkan sendiri hadis tersebut atau orang lain
yang mengumpulkannya. Contohnya, Masyikhat Ibn al-Bukhari, yang dibuat
tambahan oleh Hafiz al-Mizzi, Masyikhah Ibn Syadam al-Kubra dan
al-Sughra, dan dibuat tambahan oleh al-Iraqi.
Ali bin Anjab al-Baghdadi mempunyai 20 jilid kitab masyikhat.
Antara kitab Masyikhat yang disebutkan juga ma’ajim seperti Mu’jam
al-Sayuti, Abu Bakar Ibn Mubarak. Kitab yang ada sanad pula seperti
Musnad al-Firdaus oleh al-Dailami.
Istilah lain bagi mu’jam dengan makna kamus dan bukannya bermaksud
penulisan hadis. Ada juga yang menyebut mu’jam itu sebagai kamus
geografi yang menyebut tentang geografi sesuatu tempat seperti Mujam
al-Buldan oleh Yaqut al-Hamawi. Ada juga yang mengumpulkan tentang
biografi seseorang tokoh di dalam kitab mu’jamnya seperti al-Mujam fi
Athar Muluk al-Ajam.
6- AJZA' /RASAIL
Hadis-hadis yang dikumpulkan berhubung dengan sesuatu perkara atau
tajuk contohnya Raf al-Yadaian oleh al-Bukhari. Dalam kitab ini beliau
mengemukakan hadis-hadis tentang mengangkat tangan tanpa membahaskan
kedudukan hadis-hadis tersebut samada mansukh, syaz atau mujmal dan
sebagainya.
Contoh-contoh lain seperti Juz al-Niyyah oleh Ibn Abi al-Dunya, Juz
al-Qira’ah Khalf al-Imam oleh al-Baihaqi (iv) Juz Fadhail Ahl al-Bait
oleh Abu al-Husin al-Bazzar, Juz al-Munziri Fi Man Ghufira Lah Ma
Taqaddama Min Zanbih, Juz Asma al-Mudallisin (v) dan Juz Amal al-Yaum
wa al-Lail.
Tujuan kitab Rasail ini ditulis adalah:
a. Untuk membuktikan sesuatu perkara itu sabit daripada Rasulullah
s.a.w dengan mengumpulkan pelbagai riwayat tanpa mengira kedudukan
hadis-hadis tersebut.
b. Supaya lebih mudah untuk membuat kajian terhadap sesuatu perkara.
7- ARBAINAT
Kitab-kitab hadis yang mengumpulkan hadis sebanyak 40 buah hadis.
Usaha ini dilakukan berpandukan hadis riwayat dari Abu al-Darda’ yang
disebut oleh al-Baihaqi: “Sesiapa yang hafal untuk ummatku 40 hadis
berhubung urusan agamanya, Allah akan bangkitkannya nanti sebagai
seorang faqih dan aku (Muhammad) pada hari kiamat nanti akan menjadi
syafaat kepadanya”. Imam Ahmad berkata, hadis ini masyhur tetapi tidak
sabit.
Hadis-hadis dikumpul dalam bentuk ini juga disebabkan ianya termasuk dalam bab fadhail seperti pendapat al-Nawawi.
Abdullah bin Mubarak adalah orang pertama yang menulis kitab arbainat ini.
Ibn Hajar pula telah menulis dua kitab Arbain. Kitab Arba`inat yang
paling mashyur ialah karangan al-Nawawi. Antara syarahnya pula ialah
Syarah Ibn Rajab, Syarah Mulla Ali al-Qari dan lain-lain.
Ada juga ulama’ yang mengumpul Hadis 40 berkenaan tauhid, mensabitkan
sifat-sifat Allah, hadis hukum, hadis-hadis yang sanadnya semua sahih,
mengumpulkan hadis-hadis yang mempunya lafaz panjang, mengumpul
hadis-hadis yang mengambil hadis-hadis tersebut dari 40 tokoh ulama’
atau 40 orang sahabat. Ada juga hadis-hadis dikumpulkan mengikut
keturunan yang sama, dan ada juga yang mengumpul hadis yang sanadnya
hanya ‘daripada Malik daripada Nafi daripada Ibn Umar’ sahaja.
Selain itu ada hadis-hadis dikumpul tentang jihad dan hadis-hadis
yang mengatakan ketika berdoa tangannya diangkat. Ibn Hajar pula
mengumpulkan hadis-hadis yang diambil dari Sahih Muslim yang mana
hadis-hadisnya lebih tinggi sanadnya dari Bukhari.
8- AFRAD DAN GHARAAIB
Penulisan tentang hadis-hadis yang hanya terdapat pada seorang syaikh
tetapi tidak ada pada syaikh yang lain. Tegasnya hadis-hadis yang
mempunyai seorang perawi sahaja pada setiap generasi sama ada fard nisbi
atau fard mutlak (seorang sahaja yang meriwayatkannya dari sahabat).
9- MUSTADRAK
Iaitu kitab hadis yang mengumpulkan hadis-hadis yang tidak disebutkan
oleh seseorang pengarang sebelumnya secara sengaja atau tidak.
Contohnya kitab Mustadarak al-Hakim di mana hadis-hadis tersebut
dikumpul menepati syarat-syarat yang digunakan oleh Bukhari dan Muslim.
Kitab ini tidak boleh dibaca berasingan tetapi mesti bersama dengan takhrijnya oleh al-Zahabi.
Antara contoh kitab-kitab mustadrak yang lain adalah seperti Mustadrak Hafiz Ahmad al-Maliki.
Kitab Mustadrak boleh dikatakan juga sebagai kitab Masyikhat kerana
kitab Mustadrak adalah salah satu dari tiga juzuk kitab Masyikhat.
Tujuan penyusunan kitab Mustadarak ialah supaya kita tidak menganggap
hadis sahih hanyalah apa yang terkandung di dalam Sahih al-Bukhari dan
Sahih Muslim sahaja.
10- MUSTAKHRAJ
Mengumpulkan hadis-hadis yang sama dalam satu kitab tetapi sanadnya
berlainan di mana sanadnya bertemu dengan syeikh kitab asalnya (gurunya)
seperti hadis tentang niat.
Contoh kitab Mustakhraj ialah Mustakhraj Abu ‘Awanah Ala Sahih Muslim.
Ada juga yang hanya membawa hadis-hadis tersebut tetapi tidak membawa
sanadnya. Beliau cuma menyebut kitab-kitab yang menyebut tentang
perawinya.
Tujuannya adalah supaya hadis-hadis tersebut akan lebih meyakinkan
bila terdapat hadis yang lafaznya hampir sama antara satu sama lain.
Contoh lain ialah Mustakhraj ala Sahihain:
a) Mustakhraj atas kitab Sahih Muslim oleh Abu Jafar bin Hamdan, Abu
Bakar al-Jauzaqi, Abi Imran Musa bin Abbas, Abi Said bin Utsman dan
sebagainya.
b) Mustakhraj ke atas Sahih Bukhari sahaja seperti karangan al-Ismaili, Abu Abdillah dan lain-lain.
c) Mustakhraj ke atas Sahih Bukhari dan Sahih Muslim pula seperti
Mustakhraj oleh Abi Abdillah, Abi Muhammad al-Khallan, Abi Bakar
al-Siraji, dan sebagainya.
Ada juga Mustakhraj atas Sunan al-Tirmizi oleh Abi Ali al-Tusi,
Mustakhraj atas Abu Daud, Kitab al-Tauhid karangan Ibn Khuzaimah.
Bagaimanapun mereka tidak beriltizam tentang kesahihannya.
Nota: Ada juga ulama’ yang mentakrifkan Mustakhraj yang mana sanadnya bertemu dengan tabiin tetapi ada iktilaf mengenainya.
Faedah penyusunan kitab Mustakhraj:
a. Ketinggian sanad – ia ditulis untuk menunjukkan sanadnya lebih
tinggi dari kitab asal seperti Muslim. Contoh Abu `Awanah dalam kitabnya
Mustakhraj Abu ‘Awanah yang mengambil sanad hadis tersebut di peringkat
di atas lagi daripada guru Muslim.
b. Menunjukkan kekuatan hadis itu. Contohnya jika hadis itu hanya
disebutkan di dalam Sunan Abu Daud sahaja, tetapi tidak diriwayatkan
oleh orang lain. Sekiranya hadis tersebut terdapat dalam Sunan Abu Daud
itu pula bertentangan dengan hadis yang lain, maka ia perlukan penguat.
Dengan adanya kitab Mustakhraj, kita dapat mencari penguat-penguatnya
yang lain supaya proses pentarjihan dapat dilakukan dengan baik. Oleh
itu, kitab Mustakhraj penting sebagai penguat apabila riwayatnya
bertentangan dengan riwayat yang lebih kuat.
c. Menerangkan sanad yang tidak jelas. Contohnya pada peringkat
permulaan seseorang perawi itu masih kuat ingatannya tetapi semasa
menghampiri akhir hayatnya dia menjadi seorang yang mukhtalit (nyanyuk).
Dengan itu dapat dipastikan bilakah sesebuah hadis itu diambil samada
ketika ingatannya masih kuat atau selepas menjadi nyanyuk. Contohnya
perawi Bukhari dan Muslim, Hisyam bin Urwah bin Zubair yang nyanyuk
selepas berhijrah ke Iraq.
d. Kitab asal riwayat dari mudallis yang dikira dhaif sekiranya
menggunakan lafaz ‘an. tetapi dengan adanya Mustakhraj, adanya sanad
lain yang mengunakan lafaz yang menunjukkan dengan jelas yang dia
mendengar hadis.
e. Riwayat secara mubham- iaitu perawi yang tidak dijelaskan namanya
seperti ‘haddatsana rajulun min ahli bait’. Tidak diketahui siapa
‘rajulun’ itu? Nama perawi mubham akan diketahui apabila memeriksa kitab
Mustakhraj.
f. Mengetahui siapakah orang yang disebut namanya secara muhmal tanpa
kuniahnya-contohnya apabila disebut Muhammad; Muhammad yang mana?
g. Isnad asal ada illah yang sukar untuk diselesaikan tanpa
berpandukan kepada riwayat yang bebas illah. Contohnya perawi tersebut
dituduh sebagai Syiah, Irja’ (vi) dan sebagainya.
11- 'LLAL
Sesebuah kitab yang menyebut tentang “penyakit” pada sesuatu riwayat
samada pada matannya atau sanadnya. Contohnya kitab alIlal karangan Ibn
al-Jawzi dan Muhammad Abu Hatim al-Razi yang mengikut susunan bab-bab
fiqh.
12- ATRAF
Kitab yang mana menyebut sebahagian dari hadis sama ada menyebut
permulaannya sahaja, di tengah-tengahnya, atau diakhir sahaja. Hal ini
banyak dilakukan terutama oleh Bukhari untuk mengeluarkan sesuatu hukum
dari sesebuah hadis.
Ada juga Atraf Sunan Abi Daud, Jami’ al-Tirmizi dan Sunan al-Nasa’i dan sebagainya.
Ibn Hajar al-Asqalani pula ada mengarang kitab yang berjudul Ithaf
al-Mahara Bi Atraf al-Asyarah yang mengumpulkan 10 buah kitab hadis di
dalamnya beserta sanadnya iaitu al-Muwatto’, Musnad Ahmad, Musnad
As-Syafie’, Sahih Ibn Khuzaimah, Mustadrak al-Hakim, Sunan al-Daruqutni,
Jami’ al-Darimi, Muntaqa Ibn al-Jarud, Sahih Ibn Hibban dan Mustakhraj
Abi Awanah.
13 – TARAJIM
Penulisan yang mengumpulkan hadis-hadis dari sanad-sanad yang tertentu seperti “Malik daripada Nafi daripada Ibn Umar.”
14- TA'ALIQ
Penulisan yang mengumpulkan hadis-hadis dari sesebuah kitab tanpa
menyebutkan sanad seperti yang disebut oleh Bukhari secara ta’liq. (v)
15- TAGHRIB WA TARHIB
Hadis-hadis tentang galakan dan ancaman terhadap sesuatu perkara.
Contohnya, Targhib al-Solat karangan al-Baihaqi, al-Targhib wa al-Rahib
oleh Ibn al-Munzir. Termasuk dalam kategori ini ialah kelebihan amalan
khusus seperti Fadhail al-Jihad Ibn Syaddad al-Musuli dan Fadhail
al-Amal oleh Ibn Zanjuwaih
16- MUSALSALAT
Hadis yang mengumpulkan isnad yang disebut secara berturut-turut
seperti semuanya dengan lafaz sami’tu, sami’tu hinggalah akhir sanad.
Ada juga riwayat yang mana perawi meriwayatkan hadis-hadis dengan
memegang janggut kerana semasa Nabi s.a.w. meriwayatkannya, baginda
memegang janggutnya.
Musalsalat ini termasuk dari sudut Qauli (ucapan) atau Fi’li (perbuatan) Nabi s.a.w.
Contohnya seseorang perawi itu akan memberi buah tamar dahulu kepada
seseorang itu sebelum dia meriwayatkannya kepada orang tersebut
sepertimana Nabi s.a.w. meriwayatkan hadis tersebut pada asalnya.
17-THULATHIYYAT
Hadis yang mempunyai jumlah perawinya hanya tiga orang sahaja
antaranya dan Nabi s.a.w. (sanadnya pendek). Contohnya seperti
thulathiyyat Bukhari, Muslim, dan sebagainya. Ada juga hadis berbentuk
ruba’iyat (empat orang perawi) dan thunaiiyat (dua orang perawi)
18- AL-AMALI
Kitab yang ditulis oleh seseorang anak murid daripada syaikh yang
meLAPORKAN hadis. Contohnya dia mengatakan kitab ini adalah yang
dibaca oleh syaikh dan dicatat oleh muridnya. Imlak ini berdasarkan
kepada tulisan, kitab atau ingatan.
19- ZAWAID
Hadis yang dikumpul sebagai tambahan dari kitab asal tetapi
syarat-syarat pengumpulannya sama dengan kitab asal. Contohnya kitab
Zawa’id Ibn Hibban Ala al-Sahihain oleh Ibn al-Mughalta’i, Zawa’id Sunan
al-Baihaqi al-Kubra, Zawa’id Imam Ahmad dan Zawa’id Abi Ya`la.
Walaubagaimanapun, kitab Zawaid tidak setaraf dengan kitab asalnya.
20- AL-MUKHTASARAT
Penulisan yang berbentuk saringan dan ringkasan kepada sesebuah kitab.
21- TAKHRIJ
Kitab yang membahaskan hadis-hadis yang hanya disebutkan dalam
sesebuah kitab di mana hadis-hadis tersebut tidak dihukum oleh pengarang
asalnya seperti yang dibuat oleh al-Iraqi terhadap kitab Ihya
al-Ghazzali. Begitu juga dengan takhrij terhadap kitab Tafsir Kasyaf.
Contoh lain ialah takhrij hadis Tirmizi.
Salah satu keistimewaan Jami al-Tirmizi ialah apabila Imam
al-Tirmizi selesai mengemukakan sesebuah hadis seperti hadis daripada
Abu Hurairah, di akhirnya beliau akan mengatakan seperti “dalam bab ini,
ia juga diriwayatkan oleh Ali, Ibn Abbas, Ibn Masud, al-Zubair dan
lain-lain tanpa mengemukakan sanadnya secara lengkap. Oleh itu ulama’
mengarang kitab-kitab lain secara khusus untuk menyebutkan kembali sanad
yang tidak disebutkan oleh Imam al-Tirmizi.
22- SYARH AL-ATSAR
Kitab-kitab yang mengumpulkan atsar-atsar sahabat. Di dalam bab
hukum-hakam pula kitab yang masyhur ialah Syarhu Ma’ani Athar oleh Imam
al-Thahawi. Kitab ini telah disyarah oleh Amir Jamaah Tabligh, Maulana
Muhammad Yusuf yang mengarang kitab Hayat al-Sahabat. Bagaimanapun,
kitab syarah tersebut tidak dapat disiapkan kerana ajal lebih dahulu
menjemputnya. Di antara kitab-kitab yang lebih lama pula ialah Musannaf
Ibn Abi Syaibah yang mengandungi banyak atsar-atsar sahabat.
Faedah penyusunan kitab syarah atsar ialah memudahkan proses
pentarjihan hadis. Contohnya tentang hadis jilatan anjing. Ada yang
berpendapat wajib membasuh sebanyak tujuh kali, salah satu dengan tanah.
Ada yang mengatakan tiga kali dan ada yang berpendapat sekali basuh
sahaja.
Bagaimana mentarjihkan jika terdapat begitu banyak pandapat?
Antara caranya ialah dengan melihat pada atsar sahabat iaitu bagaimana kebanyakan sahabat mengamalkannya.
23- ASBAB WURUD AL-HADITH
Penulisan kitab hadis tentang sebab-sebab hadis disabdakan. Antara
ulama’ yang menulis kitab seperti ini ialah Taqiyudiin Ibn Daqiq
al-‘Iid, Abi Yaala, Ibn Hamzah al-Husaini, dan sebagainya. Amatlah
penting bagi kita untuk mengetahui latar belakang kenapa sesebuah hadis
itu muncul supaya tidak berlaku salah faham dan tafsiran.
Contohnya:
1- Tentang hadis Nabi s.a.w. melarang makan di atas meja. Sekiranya
kita tidak mengetahui sebab-sebabnya, pastinya kita juga di zaman
sekarang ini tidak akan makan di atas meja. Tetapi baginda melarangnya
pada masa itu ialah untuk menghapuskan budaya orang-orang bangsawan yang
sombong kerana mereka menganggap meletak dan makan makanan di atas
lantai itu adalah taraf orang miskin dan tidak layak bagi mereka.
2- Nabi s.a.w. mengatakan bahawa sesiapa yang melabuhkan kain
melebihi buku lali akan masuk neraka atau Allah s.w.t. tidak memandang
kepada mereka di akhirat nanti. Maksud sebenarnya ialah di zaman baginda
s.a.w., melabuhkan kain adalah menunjukkan kemegahan dan menzahirkan
sikap sombong. Oleh kerana di zaman sekarang, melabuhkan kain tidak lagi
dikaitkan dengan kemegahan dan sifat sombong, maka pemakaian sedemikian
tidak lagi dilarang.
3- Sesiapa yang berbekam maka batal puasanya. Bagi Imam Ahmad, beliau
hanya berpegang dengan zahir hadis tersebut sahaja iaitu memang batal
puasanya, tetapi Imam al-Syafi`e mengatakan tidak kerana hadis tersebut
ada latar belakangnya. Sebenarnya terbatalnya puasa tersebut merujuk
kepada terhapusnya atau batalnya pahala orang yang berbekam tersebut
kerana pada masa itu mereka yang membekam dan dibekam itu sedang
mengumpat.
24- AL-TARTIB
Oleh kerana ada sesetengah kitab hadis yang ditulis tidak mengikut
susunan atau bab yang tertentu, maka ada ulama lain yang menyusun
kembali hadis-hadis tersebut mengikut bab-bab yang tertentu.
Tujuannya ialah supaya senang untuk membuat rujukan serta mencari
hadis yang terdapat di dalamnya. Contohnya, seperti Musnad Imam Ahmad
yang tidak tersusun mengikut bab-bab tertentu. Ini kerana kaedah
penyusunan musnad adalah dibuat mengikut susunan nama sahabat yang
meriwayatkan sesebuah hadis. Antara ulama yang menyusun kitab tartib
ialah bapa kepada Hasan al-Banna, Abdul Rahman al-Banna yang menyusun
Tartib Musnad Imam Ahmad mengikut tartib fiqh. Nama kitab tersebut ialah
al-Fath al-Rabbani Fi Tartib Musnad Ahmad al-Syaibani. Tetapi kitab
tersebut juga tidak sempat disiapkan kerana beliau meninggal dunia
terlebih dahulu.
Contoh-contoh lainnya seperti Tartib kitab al-Umm, Tartib Musnad Ahmad oleh Ibn Kathir dan lain-lain.
25- AT-TA'LIF 'ALA HURUF FIL MU'JAM
Penulisan hadis berdasarkan kepada huruf yang pertama iaitu bermula
dengan huruf alif, ba’ dan seterusnya. Contohnya, al-Jami al-Saghir
karangan al-Suyuti, al-Maqasid al-Hasanah oleh al-Sakhawi, al-Maudhuat
al-Kubra dan al-Maudhuat al-Sughra oleh Mulla Ali al-Qari.
26- AL-MAUDHU'AT
Kumpulan hadis-hadis maudu’ iaitu menghimpunkan hadis-hadis palsu.
Antara ulama yang menyusun hadis-hadis palsu dan mendedahkan
kedudukannya termasuklah Ibn al-Jauzi, al-Suyuti, al-Syaukani, Muhammad
bin Tahir al-Fattani dan lain-lain. Sementara kitab yang menyebutkan
perawi-perawi yang melakukan pendustaan dan perawi yang dhaif ialah
al-Kamil oleh Ibn Adi, al-Dhuafa wa al-Matrukin, Mizan al-Itidal oleh
al-Zahabi, Lisan al-Mizan oleh Ibn Hajar dan lain-lain lagi.
27- AL-MA'THURAT
Kitab tentang doa-doa yang mathur iaitu doa yang terdapat di dalam
hadis-hadis Rasulullah s.a.w. seperti al-Azkar karangan Imam al-Nawawi,
Amal al-Yaum wa al-Lailah oleh al-Munziri dan sebagainya.
28- AL-NASIKH WA AL-MANSUKH
Mengumpulkan hadis yang nasikh dan mansukh. Contoh tentang solat
dengan memakai selipar yang sudah mansukh, Rasulullah s.a.w. sembahyang
lepas asar dan subuh (mansukh), mut’ah (mansukh), angkat tangan lepas
bangun dari sujud yang pertama (sudah mansukh) tetapi tetap dilakukan
oleh Syiah. Antara ulama yang menulis tentangnya seperti Qasim bin
Asbagh, al-Nuhhas, Abu Ubaid, Ibn al-Anbari, al-Hazimi, Ibn al-Jauzi
dan Ibn Shahin. Orang pertama yang menulis kitab tentang hadis-hadis
mansukh ialah Muhammad bin Syihab al-Zuhri.
29- MUTASYABIH / MUSYKIL HADIS
Penulisan ini mengumpulkan hadis-hadis yang sukar untuk difahami
sebagaimana terdapat di dalam al-Quran beberapa ayat yang samar-samar.
Contohnya, hadis neraka tidak akan penuh selagi Allah tidak letakkan
tapak kaki-Nya sehinggalah neraka berkata, cukuplah, cukuplah. Antara
kitab yang baik iaitu Musykil al-Hadith wa Bayanuhu hadis karangan Ibn
Furak dan Takwil Muktalif al-Hadith karangan Ibn Qutaibah.
Jawapan bagi kemusykilan di atas ialah perkataan “qadam” dalam hadis
tersebut adalah mutasyabih. “Qadam” itu tak semestinya bermakna tapak
kaki akan tetapi ia bermakna keputusan atau taqdir Allah s.w.t. kepada
hamba-hamba-Nya.
(Saringan dan adaptasi dari “Muqaddimah Lami al-Darari Ala Jami`
al-Bukhari” karangan Maulana Muhammad Zakaria al-Kandahlawi oleh Ust
Muhammad Hanief Awang Yahya dan Hakim-eze)
NOTA KAKI:
(a) Nawasib atau nasibi (golongan Syiah memanggil Ahli Sunnah Wal
Jamaah dengan nama nasibi di dalam kitab-kitab muktabar mereka). Nasibi
sebenarnya golongan-golongan yang berlebih-lebihan terhadap Muawiyah.
Imam al-Nasai’e dibunuh kerana menulis kitab berkenaan manaqib ahlul
bait kerana pada masa tersebut terlalu kuat pengaruh Nawasib.
(b) Kata Imam Ahmad “al-hadisu daif aqwal min ra’yu”. Maksudnya hadis
dhaif itu lebih baik dari pendapat akal. Kenapa hadis itu dhaif lebih
baik dari ra’yu?
Jawab: Ini kerana, hadis dhaif itu walaupun ianya dhaif tetapi ianya
adalah kata-kata yang berkemungkinan datangnya dari nabi s.a.w yang
ma’sum. Sebenarnya hadis itu dhaif disebabkan kecacatan pada sanadnya
atau perawinya. Akan tetapi ra’yu pula berada dalam keterbukaan yang
luas untuk berlakunya kesalahan, kerana akal manusia itu amatlah
terbatas.
(c) Ingatlah Imam al-Bukhari sendiri kencing berdarah dalam mengkaji
hadis. Imam Muslim pula meninggal dunia disebabkan tidak cukup makan,
mati dalam lautan ilmu.
(d) Di dalam masalah bacaan makmun di belakang imam, Abu Hanifah dan
pengikut-pengikutnya berpendapat bacaan imam itu sudah menjadi bacaan
mereka.
(e) Perawi-perawi yang melakukan Tadlis iaitu mereka yang menyembunyikan nama-nama guru mereka di dalam periwayatan hadis.
(f) Irja’, fahaman yang mengatakan keimanan tidak akan terjejas kerana maksiat dilakukan.
(g) Membuang sanad daripada matan dengan mengekalkan perawi teratas atau tidak.
0 Comments