FIQH : Solat Tarawih dan Qiam malam adakah sama?

Berkata Dr Fathi:
Hakikat  Solat  Tarawih:
Satu  perkara  penting  yang  perlu  diketahui,  solat  Tarawih  yang  diamalkan  seluruh kaum  muslimin  hari  ini  pada  hakikatya  itulah  solat  qiam  al-lail,  ia  adalah  solat  qiam al-lail  biasa  cuma  ia  dilakukan  dalam  bulan  Ramadhan.  
Nabi  SAW,  para  Sahabat  Baginda  SAW  serta  para  Salaf  tidak  pernah  memberikan nama  solat  Tarawih  untuk  solat-solat  qiam  dalam  bulan  Ramadhan,  nama  solat Tarawih  bukanlah  satu  nama  yang  disyariatkan,  berbeza  dengan  nama-nama  solat seperti  Subuh  atau  Fajr,  Maghrib,  `Asar,  Zuhur,  dan  semisal  yang  mana  nama-nama itu  adalah  disyariatkan.
Sebaliknya  penamaan  Tarawih  adalah  satu  nama  baru  yang  dicipta  oleh  para  fuqaha' Khalaf  untuk  solat  qiam  al-lail  yang  dilakukan  dalam  bulan  Ramadhan,  tujuan  mereka mencipta  nama  ini  pada  asalnya  adalah  untuk  memudahkan  kaum  muslimin  serta menggalakkan  mereka  berqiam  dalam  bulan  Ramadhan,  tidak  lebih  dari  itu.  
Hal  ini  adalah  sama  untuk  nama-nama  solat  sunnah  lain  yang  namanya  tidak disyariatkan,  seperti  solat  tahiyatul  masjid,  solat  sunat  wudhu'  dan  semisal,  yang mana  nama-nama  khas  untuk  solat  ini  bukanlah  satu  nama  yang  disyariatkan, sebaliknya  diberikan  oleh  para  fuqaha'  Khalaf  bertujuan  memudahkan  kaum muslimin  melakukan  solat-solat  sunnah  ini.
Penamaan  ini  semua  tidak  bid'ah,  kerana  ia  termasuk  dalam  rangka  sarana memudahkan  kepada  ibadat  yang  sememangnya  disyariatkan,  sesetengah  ulama menyebutnya  sebagai  masolih  mursalah. Namun,  dengan  beredarnya  zaman  kepada  zaman  kita,  munculnya  ramai  para pendakwah  yang  jahil,  mereka  telah  menjadikan  nama  solat  Tarawih  ini  sebagai  satu solat  khas  yang  berdiri  dengan  sendirinya,  seterusnya  mengelirukan  orang  awam yang  juga  jahil.  

Kekeliruan  itu  menjadi  semakin  runcing  hingga  tujuan  asal  maslahat  yang  dibuat  oleh fuqaha'  Khalaf  itu  hilang  dan  akhirnya  bertukar  menjadi  mafsadah.  Antara  mafsadah yang  timbul  akibat  kekeliruan  ini  antaranya  ialah:  

1-  Mereka  berlumba-lumba  bersolat  Tarawih  ketika  Ramadhan,  tetapi  tidak  bersolat qiam  ketika  selain  Ramadhan.  Walhal  ia  adalah  solat  yang  sama  saja.  
2-  Sebahagian  mereka  menganggap  ia  adalah  wajib,  melebihi  solat  `Isya'.  Sehingga ramai  yang  tidak  berjamaah  `Isya'  di  masjid,  tetapi  hanya  datang  ke  masjid  untuk bersolat  Tarawih!
3-  Umat  berbalah  dalam  bilangan  raka`at  Tarawih,  saban  tahun  muncul  kelompok  8 dan  kelompok  20  berbalah,  padahal  solat  qiam  malam  itu  dua  raka'at  dua  raka'at tanpa  batasnya.  
4-  Umat  berselisih  pada  kayfiyyat  (tatacara)  solat  Tarawih,  sehingga  mereka mencipta  bid`ah  dalam  kayfiyyatnya.  Ada  yang  mencipta  zikir-zikir  khusus  antara solat  itu  yang  mana  ia  jelas  bid'ah  dan  jauh  dari  petunjuk  hidayah  Nabi  SAW.  
5-  Umat  melihat  solat  qiam  malam  habis  apabila  Ramadhan  habis,  lantas  masjid menjadi  kosong  kerana  fahaman  'Tarawih  hanya  ada  di  bulan  Ramadhan'.   Dan  pelbagai  lagi  mafsadah  yang  timbul  disebabkan  kekeliruan  ini,  kerana  itu  Imam al-Syaukani  berkata:   "Membatasi  solat  ini  dengan  nama  “Solat  Tarawih”  dengan  jumlah  raka'at  yang tertentu  dan  mengkhususkannya  dengan  bacaan-bacaan  tertentu  tidak  pernah ditunjuki  oleh  sunnah"
[Rujuk:  Nail  al-Authar  min  Asrar  Muntaqa  al-Akhbar,  2/269]
(Sifat puasa,qiam, i'tikaf dan raya nabi.m/s 24-25)

Post a Comment

0 Comments

"; var FstickyWork = stickyWork.replace(/(\r\n|\n|\r)/gm," "); if ( FstickyWork === "yes" ) { $(document).ready(function(){$("#header-navigation").sticky({topSpacing:0});}); } //]]>