Ana kongsikan dr group soal jawab ustaz hanafiah
Merujuk kepada solan.
( Adakah solat jumaat gugur apabila sudah dibuat solat hari raya pada hari jumaat ? )
( Adakah solat jumaat gugur apabila sudah dibuat solat hari raya pada hari jumaat ? )
Penjelasan.
Oleh kerana masaalh ini adalh masaalh yang penting yang sentiasa diperbalahkan apbla jatuh hari raya pada hari jumaat maka ana akan cuba jelaskan secara terpreinci pandangn2 ulama , dan pendapt yang pling kuat beserta dalil2nya.
Perbhasan ini adalh prbhsan yang panjang dan ia lbih cenderung kpd prbhsan ilmiah maka ia menuntut kepada kesabaran yang tinggi untuk habiskan srta hadamkan penjelasan ini.
Ulama berselisih pendapat terhadap hukum adakah solat jumaat gugur apabila sudah dilakukan solat hari raya pada hari jumaat kepada empat pendapat:
PENDAPAT PERTAMA:
Tidak gugur wajib hadir solat jumaat walaupun dia telah hadir solat raya , samaada orang yang tinggal berhampiran masjid atau jauh dari masjid .
Ini adalh pendapat mazhab Hanafi, Maliki , satu riwayat dlm mzhab hanbali , pendpat ini juga dipilih oleh ibnu hazm azzohiri , ibnu almunzir , ibnu abdilbar.
PENDAPAT KEDUA:
Tidak gugur wajib hadir solat jumaat bagi penduduk tempat mendirikan jumaat walaupun mereka telah hadir solat raya , dan Gugur wajib hadir jumaat bagi mereka yang duduk di pendalaman (jauh dari masjid) dan telah hadir menunaikan solat hari raya.
hanya mereka wajib solat zuhur.
Ini adalh pendapat mazhab SYAFIE .
PENDAPAT KETIGA:
Gugur wajib hadir solat jumaat bagi semua yang telah hadir menunaikan solat hari raya kecuali imam .
hanya mereka wajib solat zuhur.
Ini adalh pendapat mazhab Hanbali.
PENDAPAT KEEMPAT:
Gugur wajib hadir solat jumaat dan gugur juga solat zohor bagi semua yang telah hadir menunaikan solat hari raya.
Ini adalah pandangan imam 'ato' bin abi robah.
❌ Pandangan ini jelas tidak betul kerana mengurangkan solat yang lima waktu kepada empat waktu.
Nukilan2 mazhab.
MAZHAB HANAFI.
Ddalam kitab
حاشية ابن عابدين
juz.6 hlam.138 menyatakan:
حاشية ابن عابدين
juz.6 hlam.138 menyatakan:
أما مذهبنا فلزوم كل منهما.
Adapun mazhab kami maka wajib kedua2nya ( solat hari raya , solat jumaat ).
dalm mzhab hanafi solat raya hukumnya juga wajib.
MAZHAB MALIKI.
Didalm kitab
شرح مختصر خليل للخرشي juz.5 hlm.250 menyatakan
شرح مختصر خليل للخرشي juz.5 hlm.250 menyatakan
يعني أنه إذا وافق العيد يوم جمعة فلا يباح لمن شهد العيد داخل البد أو خارجه التخلف عن الجمعة.
Yakni bhawasanya apbila jatuh hari raya pada hari jumaat maka tidak harus bagi orang yang telah
hadir solat hari raya samaada penduduk sekitar atau penduduk di pndalaman ia tinggal jumaat.
MAZHAB SYAFEI.
ddlm kitab
المجموع شرح المهذب
juz.4 hlm.491 menyatakan :
المجموع شرح المهذب
juz.4 hlm.491 menyatakan :
أما الأحكام فقال الشافعي والأصحاب إذا اتفق يوم جمعة يوم عيد وحضر أهل القرى الذين تلزمهم الجمعة لبلوغ نداء البلد فصلوا العيد لم تسقط الجمعة بلا خلاف عن أهل البلد وفي أهل القرى وجهان الصحيح المنصوص للشافعي في الأم والقديم أنها تسقط...
Adapun hukum-hakamnya , maka telah berkata imam assyafei dan ashabnya ( ulma dalm mzhab syafei ) : apbila adalh hari jumaat itu hari raya dan telah hadir penduduk di pendalaman yang wajib kpd mereka jumaat krana kedengaran azan jumaat lalu mereka solat raya nescaya tidak gugur wajib jumaat kpd penduduk berdekatan tempat buat jumaat tanpa ada khilaf ulama .
Dan berkenaan penduduk pendalaman ada dua pandangan .
Pandang yang betul yang dsebut oleh imam assyafei dan kaul qadim bhawasanya gugur jumaat ( baginya )....
Dan berkenaan penduduk pendalaman ada dua pandangan .
Pandang yang betul yang dsebut oleh imam assyafei dan kaul qadim bhawasanya gugur jumaat ( baginya )....
MAZHAB HANBALl.
Didalm kitab
الشرح الكبير لابن قدامة
juz.2 hlm.193 menyatakan :
الشرح الكبير لابن قدامة
juz.2 hlm.193 menyatakan :
وإذا وقع العيد يوم الجمعة فاجتزي بالعيد عن الجمعة وصلوا ظهرا جاز إلا الإمام.
Apbila jatuh hari raya pada hari jumaat lalu ia berasa cukup solat raya tanpa jumaat lalu mereka solat zohor hukumnya harus melainkan imam.
MAZHAB AZZOHIRI.
Didalm kitab
المحلى لابن حزم الظاهري juz.3 hlm.218 menyatakan
المحلى لابن حزم الظاهري juz.3 hlm.218 menyatakan
وإذا اجتمع عيد في يوم جمعة صلي للعيد ثم للجمعة ولا بد ، ولا يصح أثر بخلاف ذلك....
Apbila jatuh hari raya pada hari jumaat nescaya disolatkn untuk hari raya , kemudiannya untuk jumaat , pasti kena buat , dan semua hadis yang menyalahi hukum diatas adalh tidak sahih.
Pendapat yang paling betul adalh pendapat yang kedua , iaitu pendapat mazhab syafei dan ia adlah pendapt pertengahan dantara pendpat yang mewajibkan jumaat kpda semua dan pendpat yang tidak mewajibkan jumaat kpd semua selain imam , samaada penduduk yang berdekatan dgn masjid atau penduduk pendalaman.
Ini kerana Pendapat kedua ini lebih menggabungkan diantara2 dalil yang berkaitan dgn permasaalahan ini.
Dan Hadis2 yg membenarkan utk meninggalkan solat jumaat secara umum prlu ditafsirkan dan dikhususkan dgn hadis sayyidina usman bin affan yang membenarkannya hanya utk orang yang duduk jauh di pendalaman.
Ini boleh dilihat ddlm penjelasan di bawah.
DALIL2 PENDAPAT kedua serta cara pendalilannya :
1. Firman allah taala :
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا نُودِيَ لِلصَّلاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلى ذِكْرِ اللَّهِ.....
Wahai orang2 yang beriman, apabila diseru akan kamu untuk menunaikan solat Jumaat, Maka pergilah kamu kepada mengingati Allah.
[ Al Jumu'ah : 9 ]
Ayat ini dituju secara umun kpd mereka yang mendengar azan jumaat dan ayat ini juga menunjuk diatas merangkami kesemua hari jumaat tanpa asa pengecualian.
2. Sabda nabi saw :
رواح الجمعة واجب على كل محتلم.
Pergi Jumaat itu wajib ke atas setiap lelaki yang bermimpi (balig )
[ HR annasai no.1371 , baihaqi no. 5443 /sahih/ ]
3. IJMA' ulma bhwasanya solat jumaat adalh fardhu ain keatas stiapa lelaki mukallaf yang bermukim.
Maka jelas dari dalil2 diatas bhawasanya asal kpd mukallaf adalah mendirikan jumaat , melainkan bbrpa orang yang dikecualikan oleh syara' sperti apa yang disebut ddlm hadis dibawah ini.
Sabda Nabi SAW;
الجمعةُ حقٌ واجبٌ على كلِّ مسلمٍ في جماعةٍ إلا أربعةً : عبدٌ مملوكٌ ، أو امرأةٌ ، أو صبيٌّ ، أو مريضٌ.
Jumaat adalah hak yang wajib atas setiap muslim dengan berjamaah melainkan empat golongan, iaitu hamba yang dimiliki, atau perempuan, atau kanak2 , atau orang sakit.
[ HR abu daud no.1067 , attobaroni ddlm al kabir no.8206 ]
⬇▶◀▶◀▶◀⬇
Rasulullah s.a.w. sendiri dan sebhgian para sahabat menunai solat jumaat ketika jatuh hari raya pada hari jumaat.
Ini dapat kita lihat ddlam hadis :
عَنْ النُّعْمَانِ بْنِ بَشِيرٍ قَالَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقْرَأُ فِي الْعِيدَيْنِ وَفِي الْجُمُعَةِ بِسَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى وَهَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ الْغَاشِيَةِ .
قال : وإذا اجتمع العيد والجمعة في يوم واحد يقرأ بهما أيضا في الصلاتين.
قال : وإذا اجتمع العيد والجمعة في يوم واحد يقرأ بهما أيضا في الصلاتين.
Daripada an-Nukman bin Basyir r.a. katanya : dulunya Rasulullah SAW membaca pada dua sembahyang raya dan sembahyang jumaat
{ ِسَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى} dan
{ َهَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ الْغَاشِيَةِ }
Katanya lagi :
dan apbila berhimpun hari raya dan jumaat pada hari yang sama baginda saw mmbaca kedua surah itu juga ddalm doa solat ini.
{ ِسَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى} dan
{ َهَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ الْغَاشِيَةِ }
Katanya lagi :
dan apbila berhimpun hari raya dan jumaat pada hari yang sama baginda saw mmbaca kedua surah itu juga ddalm doa solat ini.
[ HR muslim no.878 ]
Disana ada hadis yang rasulullah mengizinkan sebhgian sahabat untuk tidak hadir solat jumaat.
dr Abi Hurairah r.a. katanya: sabda nabi saw :
قد اجتمع في يومكم هذا عيدان، فمن شاء أجزأه من الجمعة، وإنّا مجمِّعون.
Sesungguhnya telah berhimpun pda hari kalian ini dua hari raya ( raya dn jumaat ) maka sesiapa yang menginginkan ( tidak jumaat ) , memada untuknya melakukan solat raya sahaja tanpa solat jumaat. Dan kami tetap melakukan solat jumaat.
[ Hr Abu Daud no.1073 , ibnu majah no.1311]
Hadis ini perlu sangat2 kita perhatikan supaya lebih jelas kpd kita ketepatan pandangn mazhab syafei berkaitaan hukum diatas.Dalam hadis ada tiga point penting yang perlu kita fahami.
1. Rasulullah s.a.w. mmberi kelonggaran untuk tidak buat jumaat kepada sbhgian sahabat.
Ini dapt kita faham dari mksud hadis : {{ maka sesiapa yang menginginkan ( tidak jumaat ) , memadai untuknya melakukan solat raya sahaja tanpa solat jumaat }}
2. Rasulullah s.a.w. sendiri buat jumaat.
Ini dapat kita faham dari hadis seblum ini dan hadis ini , iaitu :
{{Dan kami tetap melakukan solat jumaat }}
{{Dan kami tetap melakukan solat jumaat }}
3. Sebhgian sahabat membuat jumaat bersama dengan rasulullah.
Ini dapt dfahami dari hadis sblum ini yang solat jumaat prlu dibuat secara brjamaah dan hadis ini juga rasulullah s.a.w. menyebut :
{{ Dan kami tetap melakukan solat jumaat }}
{{ Dan kami tetap melakukan solat jumaat }}
Perkatan { kami } ia mmberi maksud buat jumaat secara berjamaah.
▶↔↔↔↔↔▶
Tinggal lagi persoalan golongan manakah dikalangan sahabat yang dizinkan oleh rasulullah s.a.w. untuk tidak solat jumaat dan golongan manakah yang tidak diizinkan.
Ternyata Hadis sayyidina usman dibawah ini yang dapt menjelaskan persoalan diatas :
قال أبو عبيد ثم شهد العيد مع عثمان بن عفان فجاء فصلى ثم انصرف فخطب وقال : إنه قد اجتمع لكم في يومكم هذا عيدان، فمن أحب من أهل العالية أن ينتظر الجمعة فلينتظرها ، ومن أحب أن يرجع فقد أذنت له.
Telah berkata abu 'ubaid : kemudianya , aku telah hadhir solat raya brsama usman bin affan , lalu beliau datang , lalu beliau solat , slpas selesai solat lalu beliau berkhutbah , kata beliau : sesungguhnya telah berhimpun pada hari ini hari raya dan hari jumaat. Sesiapa yang dikalangan orang2 pedalaman ingin menanti jumaat hendaklah dia menanti dan sesiapa yang hendak balik (tanpa menunaikan jumaat) aku telah izinkannya.
[ HR imam malik ddlm muwatto ' 1/178 ]
Sekalipun ini adalah kata2 syyidina usman bin affan tetapi ianya bukanlah dari pandangannya sendiri sudah semesti ada sandarnnya dari rasulullah s.a.w. tambahan pula ia diucapkan dihadapan para sahabat dan tiada yang mengingkarinya.
Bahkan ia amat sesuai dengan hadis Nabi saw yang sebelum ini.
Bahkan ia amat sesuai dengan hadis Nabi saw yang sebelum ini.
Adapun Hadis2 yang lain lagi yang berkaitan dgn masaalah ini yang menunjuk pada zahirnya keizinn itu adalh umum maka perlu dihuraikan@ditafsirkan dengan keizinan itu adalh khusus kpd penduduk pendalaman.
Ini kerana untuk menggabungkan segala dalil yang berkaitan dgn permasalhan ini.
( inilh cara yang perlu diambil berat ddlm memahami nas2 syara' sbgaimna apa yang disebut ddlm kitab usul feqh )
Dan Diantra hadis yang dimaksudkan diatas sbgai contoh hdis iyas bin abi ramlah katanya :
Dan Diantra hadis yang dimaksudkan diatas sbgai contoh hdis iyas bin abi ramlah katanya :
شهدت معاوية وسأل زيد بن أرقم شهدت مع رسول الله صلى الله عليه و سلم عيدين اجتمعا ؟ قال : نعم صلى العيد أول النهار ثم رخص في الجمعة فقال : من شاء أن يجمع فليجمع.
aku menyaksi ketika muawiyah bertanyakn kpd zaid bin arqam : adakah engkau pernah menyaksi brsama rasulullah s.a.w. dua hari raya berhimpun ( pada hari sama ) ?.
Beliau menjawab : “ Ya , baginda saw solat raya pada awal siang dan kemudian baginda memberi kelonggaran untuk meninggalkan jumaat dan bersabda : Sesiapa yang hendak buat solat jumaat dia boleh buat.
Beliau menjawab : “ Ya , baginda saw solat raya pada awal siang dan kemudian baginda memberi kelonggaran untuk meninggalkan jumaat dan bersabda : Sesiapa yang hendak buat solat jumaat dia boleh buat.
[ HR Abu daud no.1070 ]
Perlu diketahui pandangn ulama mazhab hanbali yang mengatakan tidak wajib hadir jumaat itu ia bukan mengharamkan hadir ,bhkan mazhab hanbali sendiri mnghukum sunat hadir jumaat kerana meraikan pandangn majoriti ulama yang mewajibkan hadir.
Didalam kaedaf feqh ada menyebut :
الخروج من الخلاف مستحب.
Keluar dari khilaf adalh digalakkan.
Walaubagaimnapun masalah ini masih lagi dalang lingkungan masaalh khilafiah yang menuntut untuk kita SALING MENGHORMATI , walaupun ada segelintir ddlm masyarakat kita suka sangat menyalahi pandangn majoriti ulma.
أكتب ما ترون وأستغفر الله العظيم لي ولكم والحمد لله رب العالمين.
والله أعلم بالصواب.
أخوكم أبو أسامة البنداني
0 Comments