Buku :Aqidah Ahlus Sunnah Vs Ahlul Bidaah Tentang Sahabat Nabi S. A. w

Aqidah Ahlus Sunnah Vs Ahlul Bidaah Tentang Sahabat Nabi S. A. w
Author:Prof Dr Ibrahim Bin Amir ArRuhaily
Genre :non-fiction - akidah
Publisher:Darul Ilmi pub.
Rating :4
Pages:87
Date Read:11 Jan 2018
Review :
Naskhah ini sy beli pada tahun 2015 lagi.. dan hari ini sy berkesempatan utk membacanya.
Buku ini ditulis oleh pensyarah di universiti madinah.,Prof Dr. Ibrahim ar ruhaily. dan diterjemahkan dalam bahasa Indonesia. Dan sesi bedah buku ini telah disyarahkan oleh Dr. Fathi bari. anda blh tengok di YouTube berdurasi 5jam.
Buku membincangkan mengenai kepentingan sahabat nabi dan kedudukan sahabat dalam agama, kerana jika dirosakkan sahabat nabi ia seumpama merosakkan agama.
Muncul dua golongan yang merosakkan sahabat nabi iaitu golongan yang melebih kan Ali dinamakan Syiah dan golongan yang mencerca Ali dinamakan nawashib. dan golongan pertengahan yang diterima adalah ahlu sunnah. buku ini menerangkan pendirian ahli sunnah dalam menilai sahabat.
Di akhir buku ini penulis telah membuat kesimpulan yang saya rasa ia mencakupi perbahasan di dalamnya mengenai kedudukan sahabat yang sepatutnya menjadi akidah kita
wallahua'lam

Post a Comment

0 Comments

"; var FstickyWork = stickyWork.replace(/(\r\n|\n|\r)/gm," "); if ( FstickyWork === "yes" ) { $(document).ready(function(){$("#header-navigation").sticky({topSpacing:0});}); } //]]>