Buku :Keajaiban Bahasa AL-Quran



Keajaiban Bahasa AlQuran
Keajaiban Bahasa AlQuran
Author:Mohamad Zulkifli Abd rahman
Genre : non-fiction
Rating :5
Pages:128
Date Read:10 Jan 2018
Review :
Alhamdulillah,
Buku yang membincangkan mengenai bahasa AlQuran, dan dibawa contoh setiap satu2 keadaan., walaupun kita tahu masih banyak hikmah2 bagi setiap perkataan AlQuran, menunjukkan bahawa bertapa kayanya bahasa AlQuran sebagai mukjizat kpd nabi kita, ia mengalahkan semua penyair2 Arab dan syair2 mereka spt al mughirah.

Perbezaan penggunaan kata Zulumat(kegelapan) dgn lafaz jama' dan annur(cahaya) dgn lafaz mufrad
ini kerana hendak menunjukkan bhwa jalan2 utk ke arah kegelapan (sesat) itu byk., dan cahaya(kebenaran) itu hanya satu.."

Antara yang menarik dijelaskan dalam buku ini ialah pengunaan 3lafaz tawkid dalam satu ayat dalm surah almunafiqun, iaitu gol munafik mengatakan mereka beriman dgn lafaz tawkid, supaya tidak terbogkar kmunafikan mereka, berbeza dengan penafian nabi yusof apabila dituduh oleh isteri al-aziz tidak mengunakan lafaz tawkid, menunjukkan bahawa keyakinan nabi yusof akan Kebenaranya.

Walaupun buku ini datang hnya dengan beberapa contoh kaedah tetapi ia menyerlahkan kehebatan bahasa AlQuran itu sendiri.
kepada yang baru berjinak2 dengan ilmu AlQuran dan bahasa Arab... tentu ia sgt mngujakan dan memberi manfaat.
wallahua'lam

Post a Comment

0 Comments

"; var FstickyWork = stickyWork.replace(/(\r\n|\n|\r)/gm," "); if ( FstickyWork === "yes" ) { $(document).ready(function(){$("#header-navigation").sticky({topSpacing:0});}); } //]]>