Mufradat AlQuran 666-670



*Mufradat 666*: شَرَوا adalah dalam bentuk fi’il madhi jamak dan ia bermaksud ‘mereka telah jual’.
Katadasar sama dengan Mufradat 107 (Baqarah:16): ش ر ي yang bermaksud beli, jual, tukar, menyempurnakan pembelian, menolak, memilih, lebih suka.
: Ayat 2:103
*Mufradat 667 مَثُوبَةٌ adalah dalam bentuk isim dan ia bermaksud ‘pulangan’, ‘pahala’, ‘balasan’.
Katadasar: ث و ب yang bermaksud memulangkan, berpatah balik, mengembalikan ke keadaan asal, bertaubat, mengumpulkan, memanggil berkali-kali, mengalir, menjadi banyak, sesuatu yang dipulangkan, membayar balik, tempat pulang, tempat orang berkumpul, rumah, khemah, pakaian, sikap, hati, pengikut, jubah, hati yang baik, akhlak yang baik.
Ayat 104:
*Mufradat 668: رٰعِ adalah dalam bentuk fi’il amar dan ia bermaksud ‘lihatlah’. Kalimah رٰعِنَا pula bermaksud ‘lihatlah kami’.
Katadasar: ر ع ي yang bermaksud menuai, melihat, undang-undang, menjaga, yang menggembala, penggembala, merenung, memberi telinga untuk mendengar.
Kalimah riak dan ru’yah diambil dari katadasar ini.
Mufradat 669; أُنظُر adalah dalam bentuk fi’il amr dan ia bermaksud ‘lihat’.
Katadasar sama dengan Mufradat 356 (Baqarah:50): ن ظ ر yang bermaksud melihat, merenung, memikirkan, mendengar, bersabar terhadap seseorang, tunjukkan kebaikan, memeriksa, mencari.
Ayat 2:105
Mufradat 670 : يَختَصُّ adalah dalam bentuk fi’il mudhari’ dan ia bermaksud ‘memilih’.
Katadasar: خ ص ص yang bermaksud membezakan antara satu manusia dengan yang lain, memilih seseorang dari ramai orang, mengambil seseorang untuk menjadi orang yang dekat dengan dia, bersendirian.

Post a Comment

1 Comments

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)

"; var FstickyWork = stickyWork.replace(/(\r\n|\n|\r)/gm," "); if ( FstickyWork === "yes" ) { $(document).ready(function(){$("#header-navigation").sticky({topSpacing:0});}); } //]]>