KENAPA MELAKA DAHULU DIKENALI SEBAGAI VENICE OF THE EAST (ATAU VENICE SEPATUTNYA DIGELAR MELAKA OF THE WEST)?



KENAPA MELAKA DAHULU DIKENALI SEBAGAI VENICE OF THE EAST (ATAU VENICE SEPATUTNYA DIGELAR MELAKA OF THE WEST)?

Tomé Pires, ahli sejarah Portugis, penulis buku Suma Oriental, pernah berkata;

"Barangsiapa memerintah Melaka, dia memegang tengkuk pemerintah Venice."

Tapi kenapa?
Semasa Parameswara menjejakkan kaki ke Melaka, baginda melihat dua perkara: kawasan perbukitan yang mengelilingi lembah Sungai Melaka dan Sungai Leleh. Pada 1402, dua tahun selepas membuka kota ini, projek tambakan pertama negeri ini dilakukan di lembah dua sungai ini. 
Beberapa tahun kemudian air sungai ini dialihkan ke arah lain kerana sumber risikan mendapati bahawa Siam mahu menyerang kota ini melalui sungai tersebut, selepas pemerintah Melaka enggan membayar ufti kepada mereka, selepas mendapat perlindungan dari tentera Maharaja China. 
Diplomasi sememangnya memang ada dalam darah orang Melayu kerana selama ribuan tahun sebelum ini pun, semenanjung ini menjadi tumpuan pedagang dari timur dan barat.

Namun, perancangan bandar yang baik juga menjadi faktor mengapa Melaka menjadi pelabuhan yang baik.
Ini kerana di antara Sungai Melaka dan Sungai Leleh, terdapat banyak terusan untuk para pedagang menghantar barangan dengan menggunakan perahu, seperti Venice di Itali.

Ini kerana pengangkutan air sememangnya lebih murah dan mudah daripada membina jalan pengangkutan darat.
Dikatakan di antara dua tebing Sungai Melaka dahulu terdapat jambatan angkat (seperti di London dan Kuala Terengganu) bagi kapal dagang masuk ke muara Sungai Melaka.
Dan di antara Sungai Melaka dan Sungai Leleh, ada pulau buatan, dan disitulah Kota Melaka dibina dengan dinding tembok kota yang dikatakan tinggi serta menggunakan batu gunung dan batu bata sebagai bahan binaan. 
Seorang pengembara Itali, Ludovico Vertema mencatat, bahawa Portugis sebenarnya sudah melakukan risikan untuk menyerang Melaka seawal 1506 dan ternyata Melaka mempunyai pertahanan yang kukuh dan sukar ditembusi.

Satu caranya ialah rasuah dan mengadu domba pegawai atasan... 
...untuk Portugis memecah masuk ke dalam kota Melaka.

Dan pada hari serangan Portugis itu, dikatakan berkoyan-koyan emas raja serta khazanah Kesultanan Melayu Melaka yang mampu diselamatkan dibawa keluar menuju ke Pulau Nangka.
Penemuan syiling emas di Pulau Nangka pada tahun 2014 oleh beberapa orang arkeologis, dengan 96 peti dalam 20 bilik bawah tanah yang kini sudah menjadi gua.

Ini laporannya:

Ini peta Pulau Nangka, yang terletak begitu
hampir dengan sempadan maritim Malaysia-Indonesia.

Dikatakan pulau tersebut menyimpan beberapa pembesar dan kerabat pada zaman Melaka dulu untuk tujuan "kecemasan". Macam bank pesisir pantai seperti Cayman Islands.
Ini gambar Pulau Nangka pada tahun 2014. Tak tahu keadaan tempat tu sekarang. Ketika ini ada excavation (dalam bahasa Melayu apa ya sesuai untuk perkataan ini, @UBMalaysia @Thaza_Kun?) di pulau ini.
Tapi ini berbeza dengan Pulau Nangka di Srivijaya, satu lagi teknologi hebat di Alam Melayu, dengan kerajaan Srivijaya menambak tebing Sungai Musi di Palembang menjadi pulau buatan manusia pertama di Alam Melayu. Tapi yang ini cerita nantilah.

Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh.
Enjoying this thread?
 Keep Current with Puan Eleena M.
Profile picture

Post a Comment

1 Comments

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)

"; var FstickyWork = stickyWork.replace(/(\r\n|\n|\r)/gm," "); if ( FstickyWork === "yes" ) { $(document).ready(function(){$("#header-navigation").sticky({topSpacing:0});}); } //]]>